Milyen a jó tabló?

Posted on Posted in tablót ide 'izibe'

 

milyen a jó tablo

Minden végzős osztály jó tablót akar. Ezzel nem mondtam újat szerintem. Valami olyat szeretnének, ami csak rájuk jellemző, csak az övék, valami újat, egyedit, ami persze nagyon menő, meg trendi stb stb. És ez így is van rendjén, a tabló valamilyen szinten róluk szól és ha egyszer már az övék, akkor legyen olyan a tabló is, amilyenek ők maguk.

A gond ott kezdődik, amikor egy 30 fős osztály 30-féle (jó) tablót akar. Mert mindenkinek megvan a maga elképzelése, hogy milyen is lenne jó az osztálynak, ami tutira jó lesz és szép és csilivili, meg minden, amilyen másoknak nincs és nem is volt és nem is lesz… Szóval ahány ember, annyi elképzelés és persze mindenki a saját maga által megálmodott dizájnt preferálja.

Valahogy dűlőre kell jutni, különben ugrott a tabló-projekt vagy marad a „kiteszünk valami képet mögénk, oszt jóvan” -dizájn. Végülis ez utóbbi is egy megoldás, nem a legelegánsabb, de az már más dolog.

Szóval kompromisszum kell, ez nem is kérdés. Általában az osztályfőnökök jól le szokták bonyolítani ezeket a már-már késhegyre menő vitákat, vagy egy-két kellőképpen határozott diák szervezőkészsége is megoldást szokott eredményezni. Amikor aztán már minden kötél szakad, és olyannyira elszabadultak az egók, akkor végső lehetőségként minket is – mint tablókészítőket – bevonnak a nagy küzdelembe.

Mi pedig a következő szempontokat tartjuk szem előtt. Nyilván egy tabló tükrözze az osztály beállítottságát, esetleg szakterületét, miket szoktak/szeretnek együtt csinálni a diákok stb. Ezen túl vannak nekünk is ötleteink és a kettőt ötvözve azért eddig mindig megszületett a tabló alapötlete, amit aztán utána ugyan finomítani kell még, hogy eljussunk a tervig, de onnantól már alakul a dolog.

A legfontosabb dolog egy tablóval kapcsolatban szerintünk, hogy az osztály sajátjának, a magáénak érezze a tablóját. Lehet az a tabló ultrahiperüber-szuper, ha egyszer az osztály, akinek készült, nem tud vele azonosulni, ha idegennek érzik maguktól. Nem minden esetben az a jó tabló, ami mindenkinek tetszik. Mi is kaptunk osztálytól olyan tablótervet, ami – őszintén szólva – nem túlzottan nyerte el a tetszésünket, de az osztály elképzeléseit követve végül is egy olyan tablót adtunk át nekik, aminek nagyon örültek, oda, meg vissza voltak az egésztől. Minekünk persze továbbra sem tetszett, de ez utóbbi dolog persze lényegtelen, mert nem az a fontos, hogy nekünk, készítőknek tetsszen, hanem azoknak, akiknek csináljuk. (Nyilván ez kirívó eset, többnyire olyan tablókat adunk ki a kezünk közül, ami nekünk is tetszik és vállalni tudunk)

Egy olcsóbb tabló is lehet jó tabló. Egy osztály sokféle emberből tevődik össze, mindenkinek más és más az otthoni anyagi háttere és nyilván nem az a cél, hogy egy drágább tabló miatt néhány diák családja féltőn szeretett gyermekük tablója miatt böjtöljön fél évig. Egy ízlésesen összeállított digitális tabló éppen úgy lehet nagyon mutatós, mint egy méregdrága három-dimenziós tabló.

Alapvető dolog, hogy a munkának minőséginek kell lennie. Sajnos látni minden évben a kirakatokban olyan tablókat, ahol a háttérkép pl pixeles, elmosódott, hibás, vagy akár maguk a tablófotók is sok esetben elég silány állapotúak. A tablón az egyes tablóképek hátterei is ugyanúgy fontosak. Nem szép az olyan tabló, ahol ahány fotó, annyiféle azoknak a hátterük. Mi ezt szoftveresen szoktuk megoldani, hogy mindenkinek egységes háttere legyen és máris sokkal szebben is mutat egy ilyen tabló.

A tabló olvashatósága szintén egy fontos szempont. Nem csak a kirakatban vagy a falon kell jól láthatónak lenniük a feliratoknak, neveknek, hanem a kistablón is. Elég bosszantó tud lenni az, ha évek múlva a kezébe akad az embernek a régi kistablója, és azon nem tudja elolvasni a neveket. Néhány év távlatából ez még nem is akkora gond, de azért 30-40 évvel az érettségi után nem biztos, hogy minden egykori osztálytársunk nevét csípőből vágjuk. Márpedig ilyen esetben jó, ha el is lehet olvasni azokat a bizonyos neveket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.